როცა ქუთაისზე მიდგება საუბარი, პირველი სიტყვა, რაც
გონებას მოაწყდება, ესაა ნაცვალსახელი "ჩემი".
ამ ერთ სიტყვაში მე ყველაფერს ვატევ - ჩემს სადაურობასაც,
ჩემსა და მის მსგავსებასაც, ჩემს მრწამსსაც და ჩემს
ყოფიერებასაც.
ვიღაც ამ სიტყვაში მხოლოდ სადაურობასა და ყალბ პათეტიკას
გულისხმობს. მე საკითხის ასეთ გამარტივებას არ ვაკადრებ
ქუთაისს, რადგან "ჩემიო", - ვამბობ და ვგულისხმობ საკუთარ
ცხოვრებას ქუთაისში გატარებულსაც, ქუთაისთან
დაკავშირებულსაც, ქუთაისისთვის გარჯილსაც და რაც
მთავარია, - ქუთაისის მიღმა რაც მიცხოვრია, იმასაც.
ამჟამად ამერიკაში ვცხოვრობ, ხვალ სად ვიცხოვრებ არ ვიცი,
მაგრამ მე ქუთაისი გულითაც დამაქვს, როგორც სიყვარული და
ზურგითაც - როგორც ტვირთი.
ქართველთა ცხოვრებაში პარადოქსები და კონტრასტები
ბევრია, მაგრამ ასე მგონია, ქუთაისი ამ უცნაურობათა
ეპიცენტრია, საიდანაც მომდინარეობს ქართული ბუნების
სრული ნაზავი და არა პოლიტიკური მენტალობა.
ერთი დიდი თვისება აქვს ქუთაისს - მასში გამორიცხულია
პოლიტიკური ამბიცია. იქამდე, ჩვენს ქალაქში პოლიტიკურ
სიახლეებსა და ძვრებს სრული ინდიფერენტულობით
ეგებებიან. ეს არაა ნიჰილიზმი, ეს ქუთაისური ბუნებაა
თანდაყოლილი.
ქუთაისს ვამბობ და ყველა ქუთაისელს ვგულისხმობ, რადგან
ქალაქი ადამიანთა გარეშე მხოლოდ გეოგრაფიულად
შემოფარგლული არეალი და ურბანულად გაშენებული
სახლებია, ქუჩები და წყალსანიაღვრე მილების სისტემაა.
თვით მისი ზედაპირული იერსახის გამოსახულება ქალაქის
ფსიქოლოგიურ, თუნდაც ფილოსოფიურ ტიპს სრულფასოვნად ვერ
წარმოაჩენს. ეს განფენილობაა და ზედაპირული პორტრეტი.
თუმცაღა ქუთაისს ამაშიც აღმოაჩნდა კონტრასტული
ბუნება:
ის არ ექვემდებარება ქალაქთმშენებლობის ურბანიზაციულ
კანონებს, რამეთუ არაა გაშენებული გეომეტრიული
პრინციპის კანონზომიერებებით - ან წრიული, ან სამკუთხა,
ან ოთხკუთხა, ან მრავალკუთხა, ან
პარალელურ-პერპენდიკულარული განლაგების წესებით.
ქუთაისის თითოეული სახლი, რომელიც წარმოქმნის ქუჩას,
ისეა აშენებული და ისეთი მიმართულება აქვს მიცემული,
როგორიც სახლის პატრონისთვის იყო ხელსაყრელი, ან
მოსახერხებელი. ეს კი უნიკუმია, ასე იწყება ქუთაისური
ბუნების ჩამოყალიბება.
კიდევ ერთი განსაკუთრებული თვისება, თუნდაც უმნიშვნელო,
მაგრამ საკმაოდ დამახასიათებელი და რაც მთავარია თვალში
მოსახვედრი: მაგალითად, თბილისელები თბილისში
ჩასულებზე იტყვიან "ჩამოსულებიო", ქუთაისელი კი ამ
სიტყვას ასე წარმოთქვამს და შესაფერის შინაარსსაც აძლევს -
"შემომატებული"...
მარტო შინაარსს კი არ აძლევს, არამედ თვითონაც ისე ეპყრობა
ახლადჩამოსულს, როგორც წარმოთქვამს... შემომატებულიო, ანუ
ითავისებს მას, თავისიანად ხდის, უპირატესობას არ ანიჭებს
საკუთარ პერსონას, რადგან უნდა ჩამოსულიც რომ გახდეს
ქუთაისელი და არ დაკომპლექსდეს იმით, რომ წარამარა
შეახსენოს თბილისელივით - შენ ჩამოსული ხარ, მე
ადგილობრივიო, ე.ი. "კარენოი". ეს ერთგვარად
შეურაცხმყოფელიც არის ყველასთვის. ქუთაისში კი ამის
პრობლემა არავის გააჩნია და იმიტომაც, რომ ქუთათურები
არასოდეს ყოფილან გაფეტიშებულები რაღაც
უპირატესობებით.
კიდევ ერთი: გალაკტიონს საყოველთაოდ ცნობილ ლექსს
"წყალტუბოდან ქუთაისში მიმავალო ქარო"... მისამღერი
დაამატეს და ისე ოსტატურად, საქმეში ჩახედული კაცი თუ
არა, ვერ მიხვდებიან, ეს მისამღერი გალაკტიონს რომ არ
ეკუთვნის. ეს ზედაპირულად.
არსით, შინაარსითა და სტილით, რა თქმა უნდა, ერთი სხვაა და
მეორე სხვა, მაგრამ ერთიან სასიმღერო მელოდიაში
უერთმანეთოდ ეს სტრიქონები ვერ იარსებებენ. კონტრასტი
დამშვენდა, გამშვენდა და მშვენიერებად განხორციელდა.
მთელი ქუთაისი თავისი შინაარსიანი და უშინაარსო
ატრიბუტით ესაა!
ლექსის პირველი, ანუ გალაკტიონისეული ტაეპი ასე
იკითხება - "წყალტუბოდან ქუთაისში მიმავალო ქარო, თუ
მაისის ქუთაისმა გკითხოს ვინა ხარო, უპასუხე, რომ სუნთქვა
ხარ, არ კი უთხრა ვისი, ამას თვითონ მიგიხვდება ჩემი
ქუთაისი".
აქ პოეზიაა, პეიზაჟი, პირველქმნადობის სუნთქვა, თითქოსდა
ქარების სუნთქვაში სულდგმულობს ქუთაისი. ამის იქით მეტს
ვერაფერს დაწერ, რომც დაწერო, არაა საჭირო, ვერ
გაითავისებს ერთი მეორეს, ან სხვა დანარჩენს.
მაგრამ ვიღაც დარდიმანდმა, ალბათ ბოლშევიკური ეიფორიით,
მუსიკისა და ლექსის ასე თუ ისე მცოდნემ, რომელსაც აქვს
შემოქმედებითი ამბიცია, თუმც არც დიდი პოეტია და არც დიდი
კომპოზიტორი. სწორედ ასეთი დიაპაზონის პოეტი
გაემეტიქა გალაკტიონს და ლექსს დაამატა ერთი ტაეპი,
რომელიც წარმოადგენს ქუთაისისა და წყალტუბოს
განმარტებას გარითმულ ფორმაში - "ქუთაისი ქალაქია
ინდუსტრიის მშენებელი, წყალტუბო კი მხარე არის მისი
დამამშვენებელიო".
რა თქმა უნდა, სრული კონტრასტია, მაგრამ პარადოქსი: ეს ორი
ურთიერთშეუთავსებელი ტაეპი ჰარმონიულად შეათავსა
მუსიკამ - ქუთაისურმა მრავალხმიანმა ჰანგმა გიტარის
თანხლებით. გალაკტიონის შემდეგ თითქოსდა ირონიულად,
სწორედ რომ ქუთაისური სარკაზმით ჟღერს სიტყვათშეთანხმება
- "ინდუსტრიის მშენებელი"...
იქნებ ამისთვის დაიწერა? იქნებ შეუთავსებლობის
შეთავსება ამ გზით გაიაზრა ქუთაისმა?
ყოველი შემთხვევისთვის, დღესაც ამღერებენ სუფრებზე
დარდიმანდები და დიდი გატაცებით მღერიან ქართული
ანსამბლები ამ სიმღერას იმის მიუხედავად, რომ ქუთაისიდან
საპნის ბუშტივით გაიპარა ინდუსტრიალიზაცია.
არათუ მხოლოდ ლექსმა და სიმღერამ აუღო ალღო რეალობას და
თავისი სიცოცხლის გასახანგრძლივებლად კონტრასტული
ნაპირები გაერთიანდნენ, არამედ თვით ცხოვრებამაც იპოვა იმ
ყბადაღებულ ინდუსტრიალიზაციაში სასიცოცხლო ძალა, სხვა
გამოსავალი ქუთაისს არ ჰქონდა, და მიტომ...
და ეს მაშინ, როცა ქალაქის ნატურაში სავსებით არ ზის ეს
ყბადაღებული და თავსმოხვეული ეკონომიკური პოლიტიკა.
ხომ ყველამ ვიცით: ქუთაისის ავტოქარხნიდან ვერ ასწრებდა
ავტომობილები გამოსვლას, რომ გზაში უცვიოდა ნაწილები.
ჩვენ კი დღემდე ვმღერით, ქუთაისი ინდუსტრიის მშენებელი
ქალაქიაო.
პარადოქსია, აბა რა!.. ეს იმ ანდაზას მაგონებს - "ვირს პიტნა
ეზარებოდა და ცხვირში ატენიდნენო"... მაგრამ ვირი რისი
ვირია და სადაური ბრძენია, რომ იმ პიტნასაც უნდა შეეგუოს.
ეს სულაც არ ნიშნავს უთავმოყვარეობას. პირიქით, ამით
გადარჩა ქუთაისი, როგორც ქალაქი, და ამიტომ დღემდე
აღინიშნება რუქებზე ქუთაისის ადგილმდებარეობა დიდი
აღმნიშვნელი წერტილითა და წარწერით "KUTAISI".
იქნებ ბოლშევიკებმა სპეციალურად დატვირთეს ქუთაისი ამ
"დავალებით", რათა მას თავისი დანიშნულება დაჰკარგოდა?!
ეს კიდევ სხვა საკითხია. პარადოქსია, მაგრამ ქალაქმა
გაუძლო ამ სიმძიმეს და ქუთათურებს მაინცა და მაინც არ
შეხებია ეს საბჭოური სახადი.
ალბათ, ქუთაისს და მის კოპწია ქუჩებს გულისხმობდა მუხრან
მაჭავარიანი, მთელს საბჭოეთს რომ გადააყვირა თავზე - "ამ
ვიწრო ქუჩებში კომუნიზმი ვერ შემოაბიჯებსო".
მასალის გამოყენების პირობები