განათლება
შეთავაზება, რომელიც უპასუხოდ რჩება
FaceBook
საქართველოს ხელისუფლების შეთავაზებით, სამი წლის განმავლობაში, სულ ხუთმა აფხაზურენოვანმა და ერთმა ოსურენოვანმა აბიტურიენტმა ისარგებლა.


საქართველოს მთავრობა ქართული ენის მოსამზადებელ პროგრამას "4+1" ახორციელებს, რომელიც ოკუპირებულ ტერიტორიებზე მცხოვრებ აბიტურიენტებს უმაღლეს საგანმანათლებლო დაწესებულებებში გამარტივებული პროცედურებით ჩარიცხვის საშაუალებას აძლევს.

ამ შეთავაზების მიუხედავად, აფხაზურ და ოსურეონოვანი აბიტურიენტების მხრიდან დაინტერესება თითქმის არ არსებობს. ისინი უმაღლესი განათლების მისაღებად რუსეთის უნივერსიტეტებს ირჩევენ.

17 წლის საიდა სოხუმის ერთ–ერთ საშუალო სკოლაში სწავლობს. ის უმაღლეს სასწავლებელში ჩასაბარებლად მომზადებას მალე დაიწყებს.

საიდამ უკვე დაზუსტებით იცის, რომ არჩევანს მოსკოვის სახელმწიფო უნივერსიტეტზე შეაჩერებს. გოგონას აზრით, რუსეთში უმაღლესი განათლების მიღება მისთვის უფრო პერსპექტიულია.

პროგრამაზე, რომელსაც საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების სამინისტრო აფხაზეთის ტერიტორიაზე მცხოვრებ ახალგაზრდებს სთავაზობს, საიდამ არაფერი იცის.

თუმცა, მისი თქმი, ინფორმირებულობა მის გეგმებს ვერ შეცვლიდა, რადგან გოგონას რუსეთში სასწავლებლად გამგზავრება მყარად აქვს გადაწყვეტილი.

"იმ დამოკიდებულებიდან გამომდინარე, რაც ქართველებსა და აფხაზებს გვაქვს, შეუძლებლად მიმაჩნია ამაზე ფიქრიც. ხშირად ვაწყდები სოციალურ ქსელში პოსტებს შინაარსით "აფხაზეთი საქართველოა" და ასე შემდეგ. ვიდრე ეს დამოკიდებულება არ შეიცვლება, არაფერი გამოვა", – ამბობს საიდა.

სოხუმელი მოსწავლე ამბობს, რომ ზოგერთ მის თანატოლს, შესაძლოა, ჰქონდეს ქართულ უმაღლეს სასწავლებლებში სწავლის გაგრძელების სურვილი, მაგრამ მათი მშობლები ამას არ დაუშვებენ.

აფხაზურ და ოსურეონოვანი აბიტურიენტების მხრიდან საქართველოს მთავრობის პროგრამის მიმართ დაბალ ინტერესს, განათლების ექსპერტები სხვადასხვა ფაქტორებით, მათ შორის, რეგიონში არსებული პოლიტიკური, სოციალური და ენობრივი მდგომარეობით ხსნიან.

განვითარებისა და დემოკრატიის ცენტრის (CDD) წარმომადგენელი, ლაშა მელაძე თვლის, რომ აფხაზეთის სკოლებში რუსულ ენაზე მიღებული განათლება აბიტურიენტების ქართულ უმაღლეს სასწავლებლებში ჩარიცხვას აფერხებს.

ექსპერტი მიიჩვენ, რომ მათი დაინტერესების მიზნით სახელმწიფომ ეფექტური პოლიტიკა უნდა გაატაროს, რომლის შედეგად ოკუპირებულ ტერიტორიებზე მცხოვრებთათვის საქართველოს უმაღლეს სასწავლებელში სწავლა უფრო ხელსაყრელი და მიმზიდველი გახდება.

"ამავდროულად, საჭიროა სახელმწიფო დაფინანსების სისტემაში საშეღავათო პოლიტიკისა და კვოტირების საკითხების გათვალისწინებაც", – აცხადებს ლაშა მელაძე.

მას "4+1" პროგრამა, შინაარსითა და დანიშნულებით, პოზიტიურად მიაჩნია, თუმცა მის ხარვეზებზეც მიუთითებს.

ექსპერტის აზრით, აბიტურიენტებისათვის, რომლებსაც ქართული ენის ცოდნის დაბალი კომპეტენცია გააჩნიათ, ერთწლიანი პროგრამა არასაკმარისია და შესაბამისად, მათ ბაკალავრიატის საფეხურზე სწავლა უჭირთ.

"ამიტომ საჭიროა ამ მიმართულებით ეფექტური მექანიზმების შემუშავება, რაც მისცემს სტუდენტებს მოტივაციას უკეთ შეისწავლონ ქართული ენა. მათ უნდა შეექმნათ ყველა წინაპირობა იმისთვის, რომ თავი კომფორტულად და უსაფრთხოდ იგრძნონ, რათა შეძლონ ეფექტური ინტეგრაცია ყოველგვარი დისკრიმინაციის გარეშე", – განმარტავს ლაშა მელაძე.

საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროში კი, ოკუპირებულ ტერიტორიებზე მცხოვრები აბიტურიენტებისთვის, ქართული ენის შესასწავლად ერთწლიანი პროგრამა საკმარისად მიაჩნიათ.

"პროგრამის ფარგლებში ქართულ ენაში უნარ–ჩვევებისა და ცოდნის (წერა, კითხვა, საუბარი,მოსმენა) შეძენა იმ დონეზე ხდება, რომ შემდგომში პირმა უმაღლესი საგანმანათლებლო პროგრამით სწავლის გაგრძელება შეძლოს", –განმარტავენ საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროში.

უწყების ინფორმაციით, ქართული ენის მოსამზადებელი პროგრამა "4+1" საქართველოს ყველა სახელმწიფო აკრედიტირებულ უმაღლეს სასწავლებელში მიმდინარეობს.

საქართველოს მთავრობა მასში ჩართვას აფხაზურენოვან სტუდენტებს 2013 წლიდან, ოსურენოვან სტუდენტებს კი 2016–დან სთავაზობს.

განათლების სამინისტროს მონაცემებით, სამი წლის განმავლობაში, ამ შეთავაზებით სულ ხუთმა აფხაზურენოვანმა აბიტურიენტმა ისარგებლა, რომელთაგან აკადემიურ პროგრამებზე სწავლის გაგრძელების უფლება ოთხმა მოიპოვა.

2016 წელს პროგრამაში მხოლოდ ერთი ოსურენოვანი აბიტურიენტი დარეგისტრირდა, თუმცა გამოცდაზე არ გამოცხადდა.

აფხაზურ და ოსურენოვანი სტუდენტები სწავლის საფასურს სამინისტრო სრულად აფინანსებს, თუმცა საცხოვრებლისა და ყოფითი ხარჯები მათ თავად უნდა დაფარონ.


Print E-mail
FaceBook Twitter
მსგავსი სიახლეები
მასწავლებლის ეროვნული პრემიის ჯილდოს მფლობელი ქუთაისის 41-ე საჯარო
სკოლის მასწავლებელი ივანე გოქაძე გახდა.
14:29 / 14.09.2024
მასწავლებლის ეროვნული პრემიის ჯილდოს მფლობელი ქუთაისის 41-ე საჯარო სკოლის მასწავლებელი ივანე გოქაძე გახდა.
წელს, უმაღლეს სასწავლებელში სწავლის გაგრძელების უფლება 32 000-ზე
მეტმა აბიტურიენტმა მოიპოვა.
10:56 / 28.08.2024
წელს, უმაღლეს სასწავლებელში სწავლის გაგრძელების უფლება 32 000-ზე მეტმა აბიტურიენტმა მოიპოვა.

მოცემული ვებ გვერდი „ჯუმლას" ძრავზე შექმნილი უნივერსალური კონტენტის მენეჯმენტის სისტემის (CMS) ნაწილია. ის USAID-ის მიერ დაფინანსებული პროგრამის "მედია გამჭვირვალე და ანგარიშვალდებული მმართველობისთვის" (M-TAG) მეშვეობით შეიქმნა, რომელსაც „კვლევისა და გაცვლების საერთაშორისო საბჭო" (IREX) ახორციელებს. ამ ვებ საიტზე გამოქვეყნებული კონტენტი მთლიანად ავტორების პასუხისმგებლობაა და ის არ გამოხატავს USAID-ისა და IREX-ის პოზიციას.
This web page is part of Joomla based universal CMS system, which was developed through the USAID funded Media for Transparent and Accountable Governance (MTAG) program, implemented by IREX. The content provided through this web-site is the sole responsibility of the authors and does not reflect the position of USAID or IREX.
ავტორის/ავტორების მიერ საინფორმაციო მასალაში გამოთქმული მოსაზრება შესაძლოა არ გამოხატავდეს "საქართველოს ღია საზოგადოების ფონდის" პოზიციას. შესაბამისად, ფონდი არ არის პასუხისმგებელი მასალის შინაარსზე.