ინტერვიუ
ირაკლი ხვადაგიანი - ოკუპაციამ მოკლა "სხვა საქართველო"
FaceBook
25 თებერვალს საბჭოთა ოკუპაციის დღე აღინიშნება. ამ დღეს ეშვება სახელმწიფო დროშები და პატივს მიაგებენ იმ ადამიანების ხსოვნას, რომლებიც ოკუპაციისა და მასობრივი ტერორის წლებს შეეწირნენ.


პატივი მიეგება იმ დიდ დანაკარგს, რაც ქართულმა სახელმწიფომ განიცადა რუსული საბჭოთა ხელისუფლების ძალადობით საქართველოში.
მაინც რა დავკარგეთ? ხდება თუ არა დღეს ამ დანაკარგის გააზრება? თუკი ხდება მაშინ რატომ არსებობს ნოსტალგია საბჭოთა კავშირზე?
„ქუთაისიპოსტის" კითხვებს პასუხობს საბჭოთა წარსულის კვლევის ლაბორატორიის მკვლევარი ირაკლი ხვადაგიანი:

- ქართული საზოგადოების ერთ ნაწილში ამ დრომდე და განსაკუთრებით ბოლო პერიოდში, არსებობს საბჭოთა კავშირის და რუსული "ძლიერი კალთის ქვეშ" თავშეფარების ნოსტალგია. ადამიანები ყვებიან იმაზე, თუ რა დაკარგეს საბჭოეთის დანგრევით. თუ შეიძლება, რომ კიდევ ერთხელ ახსნათ ოკუპაციით და საბჭოეთის არსებობით რა დაკარგა ქართულმა სახელმწიფომ და შესაბამისად ქართულმა საზოგადოებამ?

- ოკუპაციამ და მისმა მომდევნო, ათწლეულების მანძილზე მიმდინარე მასობრივმა ტერორმა - ბოლშევიკური ტოტალიტარული რეჟიმის პოლიტიკური მოწინააღმდეგეების განადგურებამ და ყველა "სოციალურად უცხო ელემენტის" დევნა-შევიწროებამ შედეგად მოიტანა, შეიძლება ითქვას, ერთი "ცივილიზაციის დასასრული". კერძოდ, არსებობა შეწყვიტა მოქალაქეთა იმ თაობამ და მათ მიერ შექმნილმა სამოქალაქო კულტურამ, რომელმაც მე-19 საუკუნის მეორე ნახევრიდან ჩვენი საზოგადოება ჩამოაყალიბა ერად და მასში თანამედროვე, დასავლური ღირებულებები - ჰუმანიზმი, სოლიდარობა და დემოკრატია დანერგა.

განსაკუთრებით 1937-38 წლების დიდი ტერორის შემდეგ, რაც გენერალური წმენდა, ფიზიკური განადგურება იყო ყველა სახის მოწინააღმდეგის, "საეჭვო ელემენტის" თუ რეჟიმით უკმაყოფილო ადამიანების.  პლუს - მეორე მსოფლიო ომის მიერ მიყენებულმა დარტყმამ პოპულაციაზე, შეიძლება ითქვას ტრაგიკულად დაასრულა "ძველი ქვეყანა" - სხვა ტიპის და ღირებულებების მქონე საზოგადოება და გზა გაუხსნა ახალი ტიპის ადამიანების - საბჭოთა ადამიანების ჩამოყალიბებას. შესაბამისად, 1921 წლის ოკუპაციამ მოკლა "სხვა საქართველო", რომელიც ჰარმონიულად ვითარდებოდა და დღეს ჩვენ ხელახლა გვიწევს შეწყვეტილი გზის გაგრძელება.

-  თუკი იცნობთ სკოლის ისტორიის სახელმძღვანელოებს, რამდენად ზუსტად, სწორი აქცენტებით და მიმართებებით არის გაშუქებული საქართველოს ისტორიის 1918-1921 წლების პერიოდი ?


- რამდენადაც ვიცი არსებობს სხვადასხვა დროის, სხვადასხვა ვერსიები სასკოლო სახელმძღვანელოების, რომელთა ნაწილი ნორმალურია სასკოლო პირობებისთვის, ნაწილი კატასტროფულად დამახინჯებულად წარმოაჩენს აღნიშნულ პერიოდს - სავსეს საბჭოთა და პოსტსაბჭოთა უსისტემო და ურა-პატრიოტული კლიშეებით.

პრობლემა ახალი, თანამედროვე სამეცნიერო კვლევების ბაზისის არარსებობაა, რომელიც გააჯერებს საჯარო სივრცეს და გააბათილებს აღნიშნულ მითებს. სკოლის სახელმძღვანელოების შემდგენლები არ არიან მკვლევარები და იძულებული არიან იმ ინფორმაციას - კვლევას დაეყრდნონ, რაც ხელმისაწვდომია მათთვის სახელმძღვანელოს შედგენისას.

- ინფორმაცია არსებობს, თუმცა რატომღაც მაინც ცოტა ინტერესდება და ცოტამ იცის საქართველოს პირველი რესპუბლიკის ისტორია და ოკუპაციის პერიოდის მოვლენები. გავრცელებულია მცდარი და ერთგავრი ნეგატიური ინფორმაცია დამფუძნებელ მამებზცე. რა არის ამის მიზეზი?

- მიზეზი არის 70 წლიანი საბჭოთა სიყალბე და ისტორიის უსინდისო დამახინჯება. რა თქმა უნდა კომუნისტები ასაიდუმლოებდნენ ყველა წყაროს, რაც მათ დანაშაულებებს წარმოაჩენდა და მათი "მტრების" სასარგებლოდ მეტყველებდა.

ამას დაემატა საბჭოთა რეჟიმის დაცემის შემდეგ ჩვენი საისტორიო სკოლის გადაწყობა ფსევდო-ნაციონალისტურ ჰანგებზე, რის შედეგადაც სიღრმისეული კვლევების მაგიერ, ისევ ზერელე და სტერეოტიპული ნარატივები ჩამოყალიბდა, რომელიც ადიდებდა ყოველ ჯგუფს, საზოგადოებრივ მოძრაობას თუ პარტიას, რომელიც თავს "ეროვნულს' უწოდებდა. ხელი მიჰყო ყველას დემონიზებას, ვინც კი ახლოს იდგა სიტყვა "სოციალიზმთან".  შედეგად, ძალაუნებურად მათ გააგრძელეს საბჭოთა ტრადიცია და საქართველოს დამოუკიდებლობის საყრდენი ძალის და ქვეყნის მოდერნიზაციის ერთ-ერთი მთავარი არქიტექტორების - საქართველოს სოციალ-დემოკრატიული მოძრაობის და სოციალისტური მთავრობის ლანძღვა. ეს უკვე საფუძვლიანად არის გამჯდარი კოლექტიურ მეხსიერებაში და დიდი ძალისხმევაა საჭირო მის გასანეიტრალებლად და რეალური ისტორიის წარმოსაჩენად.

Print E-mail
FaceBook Twitter
მსგავსი სიახლეები

რა არის მიგრაცია, 

მიუხედავად მსგავსი ხვედრისა ამაზე ალბათ ყველა მიგრანტი
სხვადასხვანაირად უპასუხებს.

მათი ისტორიები და გამოცდილება ხომ უნიკალური და
გამორჩეულია. 

არავის ჰგავს ამერიკაში ემიგრირებული ლელა სებუას ისტორიაც, მისი
დამოკიდებულებაც მიგრაციის, დატოვებული სამშობლოსა და საქართველოში
მიმდინარე პოლიტიკური მოვლენების მიმართ.

ლელა ექვსი წელია ამერიკაში ოჯახით ცხოვრობს.  იგი ექვსწლიან
გამოცდილებას გვიზიარებს. 
18:01 / 12.08.2024

რა არის მიგრაცია, 

მიუხედავად მსგავსი ხვედრისა ამაზე ალბათ ყველა მიგრანტი სხვადასხვანაირად უპასუხებს.

მათი ისტორიები და გამოცდილება ხომ უნიკალური და გამორჩეულია. 

არავის ჰგავს ამერიკაში ემიგრირებული ლელა სებუას ისტორიაც, მისი დამოკიდებულებაც მიგრაციის, დატოვებული სამშობლოსა და საქართველოში მიმდინარე პოლიტიკური მოვლენების მიმართ.

ლელა ექვსი წელია ამერიკაში ოჯახით ცხოვრობს.  იგი ექვსწლიან გამოცდილებას გვიზიარებს. 


ვინ არის საქართველოს საიმედო პარტნიორი და ვინ
- მოწინააღმდეგე?  

ვინ ითვლება მშვიდობის გარანტად  და ვინ  - ომის
გამჩაღებლად? 
18:15 / 08.08.2024

ვინ არის საქართველოს საიმედო პარტნიორი და ვინ - მოწინააღმდეგე?  

ვინ ითვლება მშვიდობის გარანტად  და ვინ  - ომის გამჩაღებლად? 

მოცემული ვებ გვერდი „ჯუმლას" ძრავზე შექმნილი უნივერსალური კონტენტის მენეჯმენტის სისტემის (CMS) ნაწილია. ის USAID-ის მიერ დაფინანსებული პროგრამის "მედია გამჭვირვალე და ანგარიშვალდებული მმართველობისთვის" (M-TAG) მეშვეობით შეიქმნა, რომელსაც „კვლევისა და გაცვლების საერთაშორისო საბჭო" (IREX) ახორციელებს. ამ ვებ საიტზე გამოქვეყნებული კონტენტი მთლიანად ავტორების პასუხისმგებლობაა და ის არ გამოხატავს USAID-ისა და IREX-ის პოზიციას.
This web page is part of Joomla based universal CMS system, which was developed through the USAID funded Media for Transparent and Accountable Governance (MTAG) program, implemented by IREX. The content provided through this web-site is the sole responsibility of the authors and does not reflect the position of USAID or IREX.
ავტორის/ავტორების მიერ საინფორმაციო მასალაში გამოთქმული მოსაზრება შესაძლოა არ გამოხატავდეს "საქართველოს ღია საზოგადოების ფონდის" პოზიციას. შესაბამისად, ფონდი არ არის პასუხისმგებელი მასალის შინაარსზე.