"ქართული ოცნება“ ამერიკული კანონის - „უცხოური აგენტების
რეგისტრაციის შესახებ“ - შემოღებას სამოქალაქო და მედია
ორგანიზაციებზე ზედამხედველობისა და კონტროლის მოპოვების კონტექსტში
განიხილავს,
მიუხედავად იმისა, რომ FARA-ს გონივრული განმარტების პირობებში, ასეთი
ორგანიზაციები კანონის რეგულირების ფარგლებს მიღმა უნდა დარჩნენ -
ამის შესახებ "სოციალური სამართლიანობის ცენტრში" განმარტავენ.
სოციალური სამართლიანობის ცენტრი გთავაზობთ შეფასებას თუ რატომ არ
ვრცელდება FARA სამოქალაქო და მედია ორგანიზაციებზე და როგორია მისი
გამოყენების პრაქტიკა აშშ-ში -
https://cutt.ly/Hry3YIuf
1938 წელს FARA-ს მიღების კონტექსტი, ევოლუცია და მისი გამოყენების
ადმინისტრაციული და სასამართლო პრაქტიკა აჩვენებს, რომ FARA არა
ავტონომიური საზოგადოებრივი და მედია ორგანიზაციების დაფინანსების
წყაროების გამჭვირვალობას, არამედ მტრულად განწყობილი უცხო ქვეყნის
ძალების აგენტების საქმიანობას არეგულირებს.
ამ ორგანიზაციებს FARA-ს „აგენტის“ დეფინიცია ვერ მოერგება, რადგან
ისინი დაფინანსების მრავალფეროვანი წყაროების გამო ვერ აკმაყოფილებენ
კანონის ერთ-ერთ კრიტერიუმს – რომელიმე წყაროდან სრულად ან დიდწილად
დაფინანსებას. ამის მაგალითია ისიც, რომ 2023 წლის მონაცემებით,
აშშ-ში FARA-ს ფარგლებში რეგისტრირებული არაკომერციული იურიდიული
პირების წილი 5%-ზე ნაკლებია.
გარდა ამისა, 1960-იანი წლებიდან კანონი პრაქტიკულად არ
გამოიყენებოდა: 1966-2015 წლებში იუსტიციის დეპარტამენტმა მხოლოდ 7
კრიმინალური საქმე აღძრა FARA-ს საფუძველზე. კანონის აქტუალობა კი
2016 წელს, ამერიკის არჩევნებში რუსეთის ჩარევის შემდეგ გაიზარდა.
FARA-ს მსუსხავ ეფექტსა და განჭვრეტადობაზე აშშ-ის უზენაეს
სასამართლოს მსჯელობა არასდროს მოუწია, რაც განპირობებულია: 1)
1960-2016 წლებში კანონის ფაქტობრივად შეუსრულებლობით; 2) მისი ვიწრო
რეგულირების სფეროთი და მიზნებით; 3) დამოუკიდებელი სასამართლო
სისტემით; 4) გამოხატვის თავისუფლებისადმი პოლიტიკური და
სამართლებრივი კონსენსუსით. საქართველოში კი, პირიქით, FARA-ს მტრულად
განწყობილი პოლიტიკური გარემო, „მიტაცებული“ სასამართლო და
გამოხატვისა და გაერთიანების თავისუფლებისგან დაცლილი სისტემა
ხვდება.
დოკუმენტში ასევე წაიკითხავთ:
◾️ როგორი იყო FARA-ს მიზანი და ისტორიული ევოლუცია;
◾️ როგორია FARA-ს რეგულირების სფერო და ვისზე ვრცელდება (და არ
ვრცელდება) კანონი;
◾️ როგორ ხდება FARA-ს ინსტრუმენტალიზება;
◾️ რა კონსტიტუციურ-სამართლებრივი სტანდარტები ზღუდავს მის
გამოყენებას.
"ქართული ოცნების" ხელისუფლება აქტიურად მუშაობს შემზღუდავ კანონებზე.
პარლამენტმა უკვე გაამკაცრა დემონსტრაციების შესაზღუდად
კანონმდებლობა. ცვლილებები შეიტანა: ადმინისტრაციულ
სამართალდარღვევათა კოდექსში, სისხლის სამართლის კოდექსში,
შეკრებებისა და მანიფესტაციების შესახებ კანონსა და პოლიციის შესახებ
კანონში.
„ოცნების“ გადაწყვეტილებით, შეიცვალა შეკრებებისა და მანიფესტაციების
შესახებ კანონი და შემოიტანა სპონტანური შეკრების/მანიფესტაციის
ცნება, ასევე გაზარდა ადმინისტრაციული პატიმრობის ვადები და
ჯარიმები.
ამის პარალელურად "ოცნება" გეგმავს კიდევ უფრო გაამკაცროს
კანონმდებლობა საერთაშორისო პარტნიორებისგან დაფინანსებული მედია და
არასამთავრობო ორგანიზაციებისთვის. ასე მაგალითად:
- ყველა კანონიდან ამოიღებენ ნორმებს, რომლებიც საჯარო მნიშვნელობის
გადაწყვეტილებების მიღების პროცესში არასამთავრობო ორგანიზაციების
მონაწილეობას სავალდებულოს ხდის;
- აშშ-ის „უცხოეთის აგენტების რეგისტრაციის აქტის“ [FARA]
„სიტყვასიტყვით ნათარგმნი ვერსიით“ ჩანაცვლდება – 2024 წელს, მეორე
ცდაზე, ხმაურით დამტკიცებული „აგენტების კანონი“, რომელსაც
საზოგადოებამ „რუსული კანონი“ უწოდა;
შეიზღუდება მედიასაშუალების დაფინანსება უცხოური წყაროებიდან;
- დადგინდება მედიის ობიექტურობისა და ჟურნალისტური ეთიკის
სტანდარტები - „ბრიტანული მოდელისა და კანონმდებლობის შესაბამისად“.
მასალის გამოყენების პირობები