ათეისტური თანამედროვე აზროვნება
სხვა რეალობის შესაქმნელად ემზადება და ცდილობს ადამიანური ყოფიერების
ფუნდამენტური პრინციპების გადახედვას, რათა თვითნებური მოდელირების
გზით წაშალოს ზღვარი ნამდვილსა და წარმოსახვითს,
ადამიანურს,მექანიკურს, ცხოველურსა და ქიმერულს შორის და კონტროლისა
და ძალაუფლების ახალი, აქამდე უცნობი ფორმები დაამკვიდროს - ამის
შესახებ საქართველოს მართლმადიდებელი ეკლესიის
კათალიკოს–პატრიარქის, ილია მეორის,
ტრადიციულ
სააღდგომო ეპისტოლეშია ნათქვამი.
"ამგვარი მსჯელობა სულს ამღვრევს და
წარღვნამდელზე უარესი უწესრიგობა მოაქვს; თუ არ არის აღდგომა, არ არის
უფლის სამსჯავროც; თუ უარყოფილია სამსჯავრო, უარყოფილია ღვთის შიშიც;
ხოლო სადაც არ არის მოკრძალებული შიში ღვთისა, იქ ზეიმობს ეშმაკი.
ასე იყო მუდამ, როცა ურწმუნოება
მძლავრობდა ხალხში. ეს დღესაც ასეა, ოღონდ უფრო რთული ვითარება გვაქვს
და თუ რატომ, მოკლედ შემდეგს ვიტყვით:
ნებისმიერი პიროვნება რომ არ არის
სრულყოფილი, ამას, ჩვენს მსგავსად, ურწმუნონიც აცნობიერებენ, მაგრამ,
ღმერთთან კავშირისა და სულიერი განწმენდის ნაცვლად, ისინი ამჟამად
ისეთ ყოფას გვთავაზობენ, სადაც ერთი მხრივ, დომინანტური ფუნქცია
ექნება რობოტებს, მეორე მხრივ კი, ადამიანის არასრულფასოვნებას,
ხელოვნური ინტელექტი "შეავსებს".
ამავე დროს, ათეისტური თანამედროვე
აზროვნება სხვა რეალობის შესაქმნელად ემზადება და ცდილობს ადამიანური
ყოფიერების ფუნდამენტური პრინციპების გადახედვას, რათა თვითნებური
მოდელირების გზით წაშალოს ზღვარი ნამდვილსა და წარმოსახვითს,
ადამიანურს, მექანიკურს, ცხოველურსა და ქიმერულს შორის და კონტროლისა
და ძალაუფლების ახალი, აქამდე უცნობი ფორმები დაამკვიდროს.
ფილოსოფოსები საზოგადოების
განვითარების ამ პერიოდს პოსტ-ჰუმანისტურს უწოდებენ და აღნიშნავენ,
რომ მიზანმიმართულად ხდება ზოგადად არსებული ნორმების რღვევა,
სახელმწიფო ინსტიტუტებისა და სტრუქტურების დაკნინება, განათლების
დონის დაცემა, სიღმისეული აზროვნებისთვის საფუძვლების მოშლა;
„კრიზისული წესრიგის“ ფონზე კი ხელი ეწყობა ისეთი შემეცნების
ჩამოყალიბებას, სადაც ეროვნული გრძნობები გამქრალია, სიყვარული,
სიკეთე, სამართლიანობა... გაყალბებული, პიროვნების იდეალი -
უპერსპექტივო და გაუფერულებული; წაშლილია ადამიანობის განმსაზღვრელი
ტრადიციული იდენტობები: „მამაკაცი“ და „ქალი,“ „ოჯახური
ფასეულობები“...
ამგვარ სივრცეში საზოგადოების
კლასიკური გაგება ნელ-ნელა ქრება, ხალხში დაუცველობის განცდა მატულობს
და ადამიანური ფაქტორი უკანა პლანზე იწევს;
ამას ემატება ზოგადად რელიგიისადმი
და, კონკრეტულად საქართველოში, მართლმადიდებელი ეკლესიისადმი
საზოგადოების გარკვეული ნაწილისა და ზოგიერთი მედია-საშუალების
მხრიდან მკვეთრად უარყოფითი დამოკიდებულება, სიძულვილის ენით
მეტყველება, ორგანიზებული სახით პიროვნული და ინსტიტუციონალური
დისკრედიტაციის მცდელობის მხარდაჭერა და მათი წახალისება, რომელნიც ამ
პროცესში არიან ჩართულნი.
გვახსენდება ბოლო ჟამის შესახებ
მოციქულის სიტყვები: „უკანასკნელ ჟამს მოვლენ მკრეხელნი, თავიანთ
უკეთურ გულისთქმათაებრ მავალნი; ესენი არიან განხეთქილების მოქმედნი,
მშვინვიერნი, სულის არმქონენი... მდრტვინავნი, უკმაყოფილონი, თავიანთ
გულისთქმათაებრ მავალნი, რომელთა ბაგენი მედიდურობენ და სარგებლის
გამო პირფერობენ“
* * * *
დაახლოებით ასეთად აღიქმება
თანამედროვე მდგომარეობაც.
სამწუხაროდ, ამ სივრცეში კარგად
არავინ არის და ყველას დიდი განსაცდელი აქვს: „ახალი სამყაროს“
წარმომადგენლებს თუნდაც იმიტომ, რომ ტექნიკური პროგრესი იმდენად წინ
წავიდა და საზოგადოების სულიერი განვითარება მას იმდენად ჩამორჩა, რომ
ინოვაციების დამნერგავი ადამიანი თვითონ დამცირდა თავისი ქმნილების
წინაშე და მისგან მართული ხდება. მათ შორის უფსკრული მომავალში უფრო
გაღრმავდება და სწორედ ესაა ერთ-ერთი არსებითი პრობლემა, თორემ
ტექნიკურ მიღწევებს, რა თქმა უნდა, სიკეთეც მოაქვს, მაგრამ უღვთო და
სულიერებისაგან დაცლილი პიროვნებების ხელში იგი სავალალო შედეგებამდე
მიგვიყვანს.
არც მოწმუნეთათვის არის ცხოვრება
ადვილი; მათი გული ბოროტსა და კეთილს შორის სულიერი ბრძოლის ისეთ
ასპარეზად იქცა, რომლის მსგავსი უწინ არასოდეს ყოფილა (აღარაფერს
ვამბობთ საერთო ეკონომიკურ გაჭირვებაზე, რომლისგანაც ქვეყანა
ათწლეულებია ვერ გამოდის).
გამოსავალი ორივე შემთხვევაში
ერთია:
მთელი არსებით უნდა მივიქცეთ
ღვთისკენ - ყოვლადწმინდა სამებისკენ და ჩვენი ცნობიერება მის
უზენაესობას დავუმორჩილოთ.
ამასთან, რაკი ღვთისაგან ყველაფერი
სიყვარულით და სიყვარულისთვის შეიქმნა, ასეთივე გრძნობით უნდა
ვუპასუხოთ შემოქმედს და გარე სამყაროსაც.
აღდგომილი მაცხოვარი, მოციქულ
პეტრეს მსგავსად, ნებისმიერ ჩვენგანს მოგვმართავს: „გიყვარვარ
მე?“
ამ კითხვას საქართველოში თითქმის
ყველა დადებით პასუხს გასცემს, მაგრამ არის რამდენიმე კრიტერიუმი,
რომელიც ადვილად მიგვახვედრებს, სინამდვილეში, ვართ თუ არა
მართლები.
ჩვენი რწმენის სიმტკიცე და
უფლისადმი ერთგულება გამოცდას ჩვენს ცხოვრებაში არსებული
განსაცდელებით გადის; ყველაზე მეტად ამ დროს ხდება ნათელი, მართლაც
მთელი გულითა და მთელი არსებით გვიყვარს თუ არა უფალი, რაც
შემოქმედისადმი ჩვენი ნდობის ხარისხით განისაზღვრება.
მაგალითად, თუ ჩვენ ვლოცულობთ და
ვევედრებით უფალს, მაგრამ სასურველ შედეგს ვერ ვაღწევთ, გვაქვს კი
რწმენა იმისა, რომ ჩვენს თხოვნაზე უკეთესი იქნება ის, რასაც მაცხოვარი
მოგვაგებს? და თუ გვაქვს, ე. ი. მინდობილნი ვართ მას და მადლიერებით
მივიღებთ ყოველივეს. ამასთან, ამ განწყობამ არ უნდა დაგვტოვოს
მაშინაც, როდესაც დიდი ტკივილისა და მწუხარების წინაშე
აღმოვჩნდებით.
ამქვეყნად არაფერი არ უნდა იყოს
ისეთი, რაზეც, ძლიერი მიჯაჭვულობის გამო, შეიძლება სასოწარკვეთილებაში
ჩავვარდეთ. წუთისოფელი წარმავალია და ყოველივეც - მას შინა. ამიტომაც,
ცათა სასუფევლის მჭვრეტელი გონება კარგად აცნობიერებს მაცხოვრის
სიტყვების სიღრმესა და მნიშვნელობას: „ვისაც მამა ან დედა ჩემზე მეტად
უყვარს, არ არის ჩემი ღირსი; და ვისაც ძე ან ასული ჩემზე მეტად
უყვარს, არ არის ჩემი ღირსი.“ (მთ.10,37).
თუ ჩვენ ღმერთს ისეთი სიყვარულით
შევიყვარებთ, რომლის გადამწონი ამქვეყნად არავინ და არაფერი იქნება,
ჩვენშიც და ჩვენს გარშემოც ყველაფერი სასიკეთოდ შეიცვლება, ჭეშმარიტი
წესრიგი დამყარდება და უფლისაგანაც საოცარ შეწევნას მივიღებთ.
ჩემო საყვარელო სულიერო შვილებო,
ჩავიხედოთ ჩვენს გულში და პირუთვნელად შევაფასოთ საკუთარი თავი. თუ
მყარი რწმენა არა გვაქვს უფლისადმი, ვთხოვოთ მას დახმარება, როგორც
სთხოვა სნეული შვილის მამამ იესო ქრისტეს, რათა შესწეოდა მის
ურწმუნოებას და განეკურნა მისი შვილი. უფალმა ისმინა მისი, ორივე
სურვილი აღუსრულა და სიხარულითა დიდითა აღავსო იგი (მკ.9,24) .
მსგავსი სიხარულის თანაზიარნი ჩვენც
რომ გავხდეთ, ღვთის შეცნობისაკენ მნიშვნელოვანი ნაბიჯები უნდა
გადავდგათ: ვიკითხოთ წმინდა წერილი, წმინდანთა ცხოვრება და
დარიგებანი. ასევე, მუდმივად უნდა ვთხოვდეთ მაცხოვარს, განგვაძლიეროს,
და იერემია წინასწარმეტყველის სიტყვებით ვევედროთ: „განმკურნე, უფალო,
და განვიკურნები, გადამარჩინე, უფალო, და გადავრჩები, რადგან შენ ხარ
ჩემი დიდება“ (იერ.17,14).
ქართველნო, აფხაზნო, ოსნო,
ბერძენნო, უკრაინელნო, რუსნო, სომეხნო, ებრაელნო, აზერბაიჯანელნო,
უდინნო, იეზიდნო, ქურთნო, ინგუშნო, ჩერქეზნო, ჩეჩენნო, ლეკნო, ყოველნო
მკვიდრნო საქართველოისა, და ჩვენს საზღვრებს გარეთ მცხოვრებნო
თანამემამულენო, ყოველნო ერნო:
ქრისტე აღდგა!
მკვდრეთით აღმდგარი ღმერთი გვიხმობს
სამეუფეო გზისკენ, მარადიული დიდებისა და ნეტარებისკენ, მარადიული
სიყვარულისა და სიხარულისკენ.
მის შესახვედრად „უწინარეს ყოვლისა
იპყარით რწმენის ფარი, რითაც შესძლებთ უკეთურის ყველა ცეცხლოვანი
ისრის დაშრეტას“ (ეფ.6.11) და „შეიმოსეთ გულმოწყალება,
შემწყნარებლობა, სიტკბოება, სიმდაბლე, სიმშვიდე, დიდსულოვნება;
მიუტევეთ და თქვენი თავი მიჰმადლეთ ურთიერთს ... შეიმოსეთ სიყვარული,
რომელიც არის სიმტკიცე სრულქმნილებისა.
ყველაფერს განაგებდეს თქვენს გულებში მშვიდობა ღმრთისა და მადლიერნი
იყავით“... (კოლ.3.12-16). შეირტყით წელზე ჭეშმარიტება და შეიმოსეთ
სიმართლის აბჯრით (ეფ.6,12), რათა „დავიმკვიდროთ შეუძვრელი
სასუფეველი“ (ებრ.12,28)
გახსოვდეთ, „იესო ქრისტე გუშინ,
დღეს და უკუნისამდე იგივეა“ (ებრ. 13.8) და ჟამთა ცვლა მას არ
ეხება.
გიხაროდეთ, ჭეშმარიტად აღდგა
ქრისტე!
სიყვარულით თქვენთვის
მლოცველი,
მასალის გამოყენების პირობები