2018 წელს, 2011 წელთან შედარებით, საქართველოში სასკოლო განათლების
დაფინანსება თითქმის ორჯერ არის გაზრდილი. მიუხედავად ამისა, სასკოლო
განათლების ხარისხი ისევ კრიტიკულად დაბალ დონეზე რჩება, რასაც
საერთაშორისო კვლევები და ოფიციალური სტატისტიკაც ადასტურებს.
ამის შესახებ "საერთაშორისო გამჭვირვალობა - საქართველოს"
ანგარიშშია ნათქვამი.
მოსწავლეთა შეფასების საერთაშორისო პროგრამის (PI
SA)
კვლევაში საქართველო სასკოლო განათლების ხარისხით 72 ქვეყანას შორის
ბოლოდან მე-11 ადგილზეა, გლობალური კონკურენტუნარიანობის ინდექსით კი
137 ქვეყანას შორის 106-ზე.
ანგარიშში, აგრეთვე, აღნიშნულია, რომ 2016-2018 წლებში სკოლის
გამოსაშვები გამოცდები წარმატებით მოსწავლეთა საშუალოდ 77%-მა
ჩააბარა, მაშინ როცა 2011-2015 წლებში წარმატების საშუალო მაჩვენებელი
84% იყო. ყველაზე პრობლემური საგნები კი ფიზიკა, მათემატიკა და უცხო
ენაა.
საქართველოს სკოლებში დაახლოებით 67 ათასამდე პედაგოგი ასწავლის,
რომელთაგან 86% 36 წლის და მეტი ასაკისაა. მათ შორის, 13% 65 წლის და
მეტისაა. პედაგოგთა საშუალო ასაკი წლიდან წლამდე იზრდება, რაც
პროფესიისადმი ახალგაზრდების დაბალ ინტერესს აჩვენებს.
2017 წლის ბოლოს საქართველოში უმაღლესი რანგის - მენტორი მასწავლებლის
სტატუსს მხოლოდ 9 ადამიანი ფლობდა, ხოლო შემდეგი რანგის - წამყვანი
მასწავლებლის - სტატუსს მხოლოდ 257.
2017 წლის მდგომარეობით სასერტიფიკაციო გამოცდა მასწავლებელთა მხოლოდ
30%-ს ჰქონდა ჩაბარებული. 2010-2017 წლებში პედაგოგების
სასერტიფიკაციო გამოცდებში მინიმალური ზღვარი გამოცდაზე გასულ
პედაგოგთა მხოლოდ 25%-მა გადალახა. სასერტიფიკაციო გამოცდების
წარმატებით ჩაბარების ყველაზე დაბალი მაჩვენებელი დაწყებითი კლასების,
ფიზიკის, ინფორმაციული ტექნოლოგიების და მათემატიკის პედაგოგებს
აქვთ.
2011-2017 წლებში საჯარო სკოლებში საშუალო ნომინალური ხელფასი (მათ
შორის პედაგოგების) ორჯერ გაიზარდა და 2017 წელს 548 ლარს შეადგენდა,
თუმცა ქვეყნის ეკონომიკის ყველა სექტორში არსებულ საშუალო ნომინალურ
ხელფასს მნიშვნელოვნად (თითქმის ორჯერ) ჩამორჩებოდა. საჯარო და კერძო
სკოლებში ხელფასებს შორის დიდი სხვაობა არ არის. ბოლო მონაცემებით
კერძო სკოლებში საშუალო ხელფასი 631 ლარი იყო.
სასკოლო განათლების დაფინანსების და ხარისხის ზრდას შორის პირდაპირი
კავშირის არარსებობის ერთ-ერთი მთავარი მიზეზი ხარისხის ამაღლებაზე
ორიენტირებული სახელმწიფო პოლიტიკის არქონაა, რასაც განათლების,
მეცნიერების, კულტურის და სპორტის სამინისტროს ზოგადი განათლების
პროგრამაც ადასტურებს. პროგრამას მიზნად არ აქვს ხარისხის ამაღლება და
შემუშავებული არ არის ხარისხის საზომი ინდიკატორები.
მასალის გამოყენების პირობები